Als er iets niet goed is, zorg je ervoor dat het opgelost wordt.
Hoe Tech Lead Charlotte een gloednieuw dataplatform bouwt en implementeert
Boodschappen doen bij Albert Heijn, Charlotte van der Scheun vond het altijd leuk. Mede door de tech: wist je bijvoorbeeld dat je in de Albert Heijn-app je boodschappenlijstje aan kunt maken, de sla, tomaten en het pak melk kunt afvinken terwijl je ze uit de schappen pakt, en ze vervolgens direct bij de zelfkassa kunt betalen? “Heel cool,” vindt Charlotte dat. Toch is er achter de schermen er nog genoeg werk aan de winkel. Als Tech Lead bij de IT-afdeling van Ahold Delhaize draagt Charlotte daar aan bij.
Het belang van data
Met meer dan 1.250 winkels, zo'n 125.000 medewerkers en dagelijks miljoenen klanten, kun je je voorstellen hoeveel data er omgaat bij Albert Heijn. Tel daar de duizenden online bestellingen bij op, ook van Etos, Gall & Gall en de andere merken van moederbedrijf Ahold Delhaize, en je komt uit op een duizelingwekkende hoeveelheid verkoopgegevens. Dit alles moet worden verzameld en verwerkt door het datacluster van de IT-afdeling van Albert Heijn.
“Belangrijk werk,” zegt Tech Lead Charlotte van der Scheun. “Om te voorspellen wanneer mensen boodschappen gaan doen, zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om data te verzamelen. Zo weten we hoeveel bezorgers we moeten inplannen en hoeveel mensen we nodig hebben in het distributiecentrum.” Andere teams kijken naar wat mensen kopen en gebruiken die informatie voor slimmer voorraadbeheer en gerichtere aanbiedingen.
Alle data op één plek
De verkoopdata levert Albert Heijn al een schat aan informatie op, maar het kan nog beter. “Op dit moment verzamelen we data in verschillende sets, op verschillende plekken. Sommige systemen zijn gloednieuw, andere zijn 20 jaar oud. Het werkt allemaal, maar alles samenbrengen kost veel tijd en geld. Dus werken we aan één platform om alle data te verzamelen: Thor.”
Als nieuwe Tech Lead is Charlotte volop bezig met die verandering. “We hebben een groot deel van het platform voltooid. Zo hebben we bijvoorbeeld de toepassing ‘Right To Be Forgotten’ opgeleverd. Daarmee kunnen we gebruikersinformatie volledig automatisch uit het systeem verwijderen als iemand daarom vraagt. Ondertussen doen we veel ‘legacy’-werk: oude onderdelen overzetten naar het nieuwe systeem. Terwijl we soms niet eens meer weten wat zo'n onderdeel precies is, en waarvoor het gebruikt wordt of werd.”
Altijd in ontwikkeling
“Thor is eerder een product dan een project. Het verschil? Een project eindigt, terwijl een product voortdurend evolueert. Dat is een stuk efficiënter, want je kunt blijven ontwikkelen terwijl het product dagelijks in gebruik blijft. Heeft iemand bij Gall & Gall bepaalde informatie nodig? Dan kan hij die meteen zelf verzamelen. Als er nieuwe technologie beschikbaar is die beter is dan de oude, implementeren we die in het bestaande platform. Nu zijn we bijvoorbeeld al bezig met het streamen van data: geen vaste processen meer op vaste tijden, maar real-time verwerking.”
“Een ander voordeel van het nieuwe selfservice dataplatform: als data-engineers zijn wij niet langer de bottleneck. Als iemand een nieuwe dataset wil starten, of iets aan een bestaande set wil veranderen, hoeven wij dat niet te doen. Andere IT-afdelingen kunnen straks zelf de configuratie schrijven die ze nodig hebben, zonder tussenkomst van de data-engineers.”
Werken met DevOps engineers
Albert Heijn ontwikkelt zich snel op IT-gebied, en dat vraagt om een stevige werkcultuur. De engineers in Charlottes team zijn van a tot z verantwoordelijk voor hun eigen code, dus voor de ontwikkeling en het onderhoud. Dat komt de kwaliteit ten goede en zorgt ervoor dat bugs snel worden opgelost. “Als er iets niet goed is, zorg je ervoor dat het opgelost wordt. Dat kan, want je hebt de code zelf ontwikkeld.”
Tijd voor gezelligheid is er ook op de IT-afdeling, bijvoorbeeld bij de mini-hackaton. “Een paar collega's pitchen een klein probleem dat ze willen oplossen. Vervolgens gaan we met z'n allen aan de slag. Het is een leuke manier om met andere teams samen te werken en kennis te maken met nieuwe technologie. En op vrijdagmiddag gaan we soms gewoon een beetje coderen met een biertje erbij.”
Kickstart voor technisch talent
De Talent Track lijkt Charlotte de ideale manier om Albert Heijn én jezelf als ’techie’ wat beter te leren kennen. “Had ik maar zoiets gehad toen ik afstudeerde. Ik wist dat ik coderen leuk vond, maar er zijn zoveel richtingen. Weet je echt wat je wilt doen? In de Tech Talent Track heb je de tijd om dat uit te zoeken en tegelijkertijd je skills te verbeteren.”