Je kunt jezelf op verschillende gebieden blijven uitdagen.
Front-End Developer Alexander en zijn team brengen Albert Heijn tot leven
Een blauwe bus stopt voor je huis, de deurbel gaat en even later is je koelkast weer vol: veel mensen gaan al lang de deur niet meer uit voor hun dagelijkse boodschappen van Albert Heijn. Waarom zou je ook, als je alles met één druk op de knop kunt bestellen. Maar tegenwoordig willen we vaak meer: rondkijken, nieuwe producten proberen en speciale aanbiedingen scoren - net als in de fysieke winkel. Goed nieuws: ook dat kan met de Albert Heijn-app. Alexander en zijn team maken van winkelen via de app een beleving op zich.
Verrassende twist
“Eerlijk gezegd: ik had nooit gedacht dat ik developer zou worden. Ik zag altijd iemand voor me die ergens achterin een kantoor de hele dag over een beeldscherm gebogen zat. Niet mijn ding! Ik heb liever sociale bijeenkomsten met leuke collega's, en een plek waar ik creatief kan zijn. Dus nee, programmeren was ver van mijn bed. Totdat een vriend vroeg of ik wilde helpen met het bouwen van websites. Ik had net mijn bachelor marketing afgerond en moest een paar maanden overbruggen tot mijn master. Prima, dacht ik, leuke uitdaging. En wat ik nooit had gedacht gebeurde: ik was verkocht! Die hele master heb ik nooit gedaan.”
Vliegende start
“Ik ging bij een start-up werken en bouwde complete nieuwsapps. Ik deed alles zelf: van ontwerpen tot daadwerkelijk programmeren. Het geeft een kick als je na eindeloos vallen en opstaan een soepel werkende app hebt. Ik heb in korte tijd veel geleerd, maar na een paar jaar was ik toe aan een volgende stap. Ik had geluk, want alle bedrijven zitten te springen om IT'ers. Van alle vacatures trok er één mijn aandacht: front-end developer bij Albert Heijn. Ik solliciteerde en wist meteen dat het goed paste. Dat bleek wederzijds.”
Beeldcode
“De Albert Heijn-app heeft inmiddels meer dan een miljoen actieve gebruikers, totaal anders dan de kleinschalige apps bij de start-up. Met zoveel gebruikers heb je een enorm IT-team nodig, met ieder zijn specialiteit. Ik ben verantwoordelijk voor de front-end van het onderdeel Assortiment & Zoeken. Stel dat je kaas wilt kopen. Je zoekt op ‘kaas’ in de app en krijgt 30 hits. Om foto's van kaas te laten verschijnen, moet je gegevens vertalen naar zichtbare informatie. Dat is - in een notendop - mijn taak als front-end developer. Ik werk nauw samen met de back-end developers en de designer. Alles wat de designer bedenkt, vertaal ik naar code. Bijvoorbeeld: Maak voor de zoekterm ‘kaas’ deze dertig afbeeldingen klaar. Mijn back-end collega's leveren de data waarmee ik de afbeeldingen in de app op het scherm kan laten verschijnen.”
Ongelooflijk creatief
“Om dit voor elkaar te krijgen, moet je ongelooflijk creatief zijn. Coderen is een kunst die je eindeloos kunt verfijnen. Daarbij leer je van elkaar, want alles wat je maakt moet door minstens twee teamgenoten worden getest. Als alles in orde is, wordt je code toegevoegd aan de app. Mijn collega's inspireren me met hun ontdekkingen. Laatst las ik bijvoorbeeld het werk van een collega - hij had een nieuwe code geschreven voor spaarzegels. Aan de voorkant ziet het er hetzelfde uit, maar alles werkt sneller. Omdat hij het mooier had gecodeerd, totaal anders dan voorheen. Van zo’n code kan ik net zo genieten als van een goed boek.”
Ruimte voor nieuwe ideeën
“Natuurlijk moet de app 100% snel en slim zijn, maar dat is pas het begin. We willen altijd iets extra's doen. Je wilt mensen aan het lachen maken, of inspireren. Daarom stoppen we verborgen functies in de app. Een groot bewegend chocolade-ei dat verschijnt als je paaseieren koopt bijvoorbeeld. Of je hoort een kerstliedje als je kalkoen in je winkelmandje legt. Dan hebben we samen echt lol. Ook op andere gebieden kun je jezelf blijven uitdagen, met onze Tech Fridays. Als je een nieuw idee wilt uitwerken, schrijf je dat op het digitale prikbord, anderen doen er dan aan mee. Zo heb je altijd een project dat niets met je dagelijkse werk te maken heeft en blijf je elkaar uitdagen. Ik kan mijn creatieve energie hier helemaal kwijt.”
Jezelf zijn
“En wat betreft leuke borrels: die zijn er hier genoeg! Met Young Ahold Delhaize doen we allerlei leuke dingen, van pubquizzen tot surfen. Bij Albert Heijn voel ik me vrij om te zijn wie ik ben, want iedereen is zichzelf. Mijn collega is transgender en vertelde dat laatst aan het team. Het was zo'n open gesprek waarvan ik dacht: wow, wat een geweldige club hebben we hier samen. Ik kan soms direct zijn en daar wordt zo oprecht mee omgegaan - ook door het management. Ik voel ook vrijheid in de manier waarop men naar werk kijkt. Je kunt je werktijden flexibel indelen en we hebben meer vrije dagen dan bij andere werkgevers. Omdat mijn geestelijke gezondheid voorop staat, heb ik ook meer plezier in het bouwen van een leuke app en nieuwe tools. Dat snappen ze bij Albert Heijn heel goed!”