Hét Retail Management Traineeship

Solliciteren voor Hét Retail Management Traineeship van voorjaar 2022 is mogelijk van 11 t/m 27 oktober 2021. Wil je tot die tijd op de hoogte gehouden worden of heb je vragen? Klik dan op de ‘Houd mij op de hoogte’ button en vul het formulier in, of neem contact op met onze recruiter.

 

Hét Retail Management Traineeship van Albert Heijn

Wil jij vandaag je netwerk uitbreiden en morgen je eigen winkel leiden? Heb jij een typische oh-ik-fix-dat-wel-even-mentaliteit en zie jij jezelf als één van onze toekomstige leiders? Kan jij niet wachten om vanaf dag één bij te dragen aan het dagelijks leven van miljoenen Nederlanders en als ambitieus, ondernemend talent je carrière bij ons te kickstarten?

In het vernieuwde Retail Management Traineeship van Albert Heijn is geen dag hetzelfde. Je volgt een gericht leertraject om uit te groeien tot een leider en innovator binnen food tech in één van de meest uitdagende traineeships van Nederland. Iets voor jou? Lees dan snel verder!

Wie zijn wij?

Wij zijn Albert Heijn, onderdeel van Ahold Delhaize. Aangenaam! Vanaf ons hoofdkantoor werken we met ruim 3.000 collega’s voor o.a. onze Nederlandse merken zoals Albert Heijn, Gall&Gall en Etos. Daarnaast vind je hier ook onze Europese en Global support offices van Ahold Delhaize. Bij Albert Heijn zijn wij elke dag met z’n allen bezig om vijf miljoen borden te vullen. De straten van Nederland vullen we dan weer met meer dan 1.000 winkels; zo staan we letterlijk midden in de samenleving. Ons doel? Klanten inspireren om gezond, makkelijk, lekker én betaalbaar te eten. En als jij daar zelf een boterham mee wil verdienen, heb je een ondernemende, commerciële drive nodig. Maar daar komen we zo op terug, eerst nog even wat meer over ons.

Innovatie, daadkracht en leiderschap: dat is waar wij bij Albert Heijn voor staan. Waar de voorkeuren van klanten veranderen en daarmee ook hun gedrag, ligt voor ons de uitdaging om met ze mee te groeien en onze proposities en positionering continu te verbeteren. Want wat er vandaag gebeurt bij de boer op het land, heeft morgen al impact op onze klant. Deze uitdaging kom je meteen tegen in Hét Retail Management Traineeship van Albert Heijn en daarmee is het de uitgelezen kans voor ambitieus, ondernemend talent om direct impact te maken.

Zo, genoeg over ons. Laten we het hebben over jou en het traineeship!

Albert Heijn Retail Management Traineeship: geen dag hetzelfde

In het kort: Hét Retail Management Traineeship van Albert Heijn is een driejarig programma dat speciaal is ontwikkeld om onze talenten op te leiden tot de leiders van de toekomst van omnichannel retail. Het traineeship is toegespitst op het maken van impact op het dagelijks leven van onze klanten, waarbij er veel ruimte is voor persoonlijke groei. Hierin krijg je meer dan uitstekende begeleiding in de vorm van trainingen en uitdagende jobs, die samen de basisingrediënten zijn van jouw veelbelovende carrière. Hierbij word je drie jaar lang gecoacht door je eigen interne mentor en volg je een trainingsprogramma met je collega-trainees.

Tijdens het traineeship leer je vooral on the job, om zo optimaal vakinhoudelijke kennis en ervaring op te doen. Je krijgt de mogelijkheid om te werken op en leiding te geven aan diverse afdelingen binnen de core business van Albert Heijn. Je houdt je hierbij bezig met uiteenlopende werkzaamheden: van samenwerken met onze telers tot het bedenken van onze nieuwste marketingcampagne en van het optimaliseren van onze supply chain tot het innoveren van de Albert Heijn app. Je bepaalt ons nieuwste assortiment én je leidt je eigen winkelteam, om zo jouw leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen zoals dat nergens anders kan. Kortom: lekker afwisselend, dus!

De ingrediënten van het traineeship

Jaar 1 – Hoofdkantoor: leren werken en jouw netwerk opbouwen

Het eerste jaar staat volledig in het teken van retail ontdekken, jouw netwerk opbouwen en de klant leren kennen. Je krijgt hierin twee functies met elk een duur van 6 maanden, zo krijg je vanaf dag één veel verantwoordelijkheid. Samen met professionals uit je vakgebied denk je na over kansen en oplossingen voor Albert Heijn. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van het gebruik van plastic, het meewerken aan de kerstcampagne, het bedenken van de nieuwste features in onze AH app of het samenstellen van onze nieuwste versmaaltijd pakketten met onze leveranciers.
Je wordt elke dag weer uitgedaagd om kritisch te zijn, jezelf te ontwikkelen en steeds een stapje extra te zetten. De trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en de individuele begeleiding die je krijgt helpen je hierbij.

Jaar 2 – De vloer op en impact maken

In het tweede jaar leer je de operatie van héél dichtbij kennen op de werkvloer, waarbij de ontwikkeling van jouw leiderschapskwaliteiten centraal staat. Bijvoorbeeld als Manager Service in de Albert Heijn-winkel, Teamlead Operations in ons Home Shop Center of als Shiftleider in het distributiecentrum ga je leidinggeven in een omgeving met minimaal 150 tot 250 medewerkers en ben je medeverantwoordelijk voor een miljoenenomzet. Als onderdeel van het managementteam zorg je ervoor dat alles optimaal draait. Alles wat je leert tijdens de trainingen kan je meteen in de praktijk brengen. Hierdoor leer je managen, coachen, motiveren, feedback geven en ontvangen en communiceren op alle niveaus. Je doet als leidinggevende ervaring op waar je de rest van je carrière profijt van hebt.

Jaar 3 – Hoofdkantoor: next level verantwoordelijkheden

In het derde jaar neem je al je kennis, ideeën en skills weer mee terug naar het hoofdkantoor. Je weet inmiddels veel beter hoe de operatie in elkaar zit, wat wel en niet werkt in de praktijk en misschien nog wel belangrijker: waar je zelf energie van krijgt. Nu is het tijd om je te verdiepen in het vakgebied en functionele expertise te ontwikkelen. Daarom begin je in een functie die bijdraagt aan jouw leerdoelen. Denk hierbij aan een functie binnen uiteenlopende afdelingen zoals category management, sourcing, data & analytics, e-shop management, supply chain management, concept management, marketing & communicatie of projectmanagement binnen één van onze tech-afdelingen.
In deze nieuwe functie weet je goed hoe je mensen mee moet krijgen en werk je een stuk zelfstandiger dan in het eerste jaar. Je hebt dit laatste jaar dan ook één functie met een duur van 12 maanden, waarin je eindverantwoordelijk bent voor het resultaat.

Wat heb jij in je mandje?

Laten we het hebben over jou en wat wij in jou zoeken. Een succesvolle leider bij Albert Heijn is nuchter, ondernemend en nieuwsgierig, maar vooral altijd en overal zichzelf. Je wil uitgroeien tot een expert en hebt de drive om de beste te zijn in je vak. Je houdt van open communicatie en durft je uit te spreken, omdat je weet dat we daar uiteindelijk samen beter van worden. Je hebt bovendien een positieve mindset en bent resultaatgericht. De veranderingen die jij vandaag doorvoert, wil je morgen op die 5 miljoen bordjes van onze klanten zien. En als je heel eerlijk bent, het liefst vanavond al. Dat is waar jouw hart harder van gaat kloppen.

Je hebt (bijna) een wo-masteropleiding afgerond en bent analytisch sterk. Bovendien deins je niet terug voor een flinke portie data en draag je liever verantwoordelijkheid dan een stropdas. Je houdt er namelijk van om je mouwen op te stropen, want je handen mogen vies worden. Of het nu om de nieuwe kerstcampagne, je winkelteam motiveren of de lancering van een nieuw product gaat, jij pakt uitdagingen met beide handen aan. Je weet van aanpakken én van wanten, want je bent communicatief sterk en je hebt lef.

Jij durft bovendien fouten te maken, want je beseft dat leren altijd gepaard gaat met vallen én met opstaan. Je hebt niet meer dan 2 jaar fulltime werkervaring, maar hebt tijdens je studie zeker niet stil gezeten. Ook ben je gewend om out of the box te denken en kan je niet wachten om jouw ideeën bij Albert Heijn te mogen uitvoeren. Als je eenmaal begonnen bent, heb je in no time een enorm netwerk opgebouwd en weet je precies hoe je je collega’s mee moet krijgen. Je werkt graag samen met anderen en neemt van nature de leiding, wat uitstekend van pas komt tijdens dit traineeship.

Wat bieden wij?

Wij investeren met veel plezier in jouw persoonlijke ontwikkeling. In samenwerking met een erkend trainingsbureau bieden we jou een divers en uitdagend programma met trainingen, masterclasses, persoonlijke coaching en een mentor voor de aankomende drie jaar. Dit traineeship bevat dan ook alle ingrediënten voor een vliegende start van jouw carrière. Bovendien krijg jij van ons:

• Een marktconform salaris (van ruim € 3.300,- bruto per maand)
• 25 vakantiedagen en nog eens 20 vrij te besteden ADV-dagen 
(Work hard, maar vooral ook play hard: voor persoonlijke groei is ook voldoende rust nodig!)
• Een gouden Bonuskaart
• Geen gratis voetbalplaatjes of spaarzegels, helaas pindakaas
• Wel een winstuitkering
• 4 zéér uitdagende banen in 3 jaar
• Alle ruimte om te vallen en meer dan genoeg handvatten om daarna weer goed op te staan
• De leukste collega’s binnen verschillende vakgebieden
• De kans om je stempel te drukken op dé food retailer van Nederland
• Werk met direct impact op beter eten voor miljoenen Nederlanders
• Een zorgvuldig samengesteld boodschappenlijstje voor de start van jouw veelbelovende carrière

Dat is het traineeship van Albert Heijn. Ben je helemaal tot hier gekomen? Solliciteer dan nu!

Verhalen van trainees

Bekijk de werkplek van de trainees en hoor hun ervaringsverhaal. Lees hier enkele trainee blogs.

Sandra Polomski (26), Trainee Marketing – ‘Je ziet meteen het resultaat van je werk’

 

Wist je altijd al dat je iets met food, marketing of retail wilde?
‘Nee, pas tijdens mijn Master in Business Administration ontdekte hoe leuk de retailsector is. Ik deed de richting Entrepreneurship & Innovation, daarbij kregen we boeiende presentaties, onder andere van Albert Heijn. Dat leerde me hoezeer deze branche openstaat voor innovatie. Albert Heijn liet zien hoe ze door de uitbreiding van AH to Go naar tankstations automobilisten gezonder eten wilden aanbieden. Hierdoor besefte ik de impact die je werk kan hebben op de samenleving: je maakt iets mogelijk dat er eerder niet was.’

Dat kan op meer plaatsen. Waarom bij Albert Heijn?
‘Ik keek bij diverse bedrijven in de keuken maar nergens was de sfeer zo warm als hier: iedereen was meteen aardig en geïnteresseerd. En dat ervaar ik nog steeds zo.’

Wat doe je?
‘Ik werk bij Marketing in het Brand Creation Team en focus mij onder andere op de eigen merken van Albert Heijn. Wij bewaken dat de waarden en uitstraling van die merken in elke verpakking, actie of reclame-uiting correct worden doorgevoerd. Bij Perla bleek dat de consument de producten niet voldoende herkent in het schap, dus ik mag me bezighouden met een briefing voor het redesign in samenwerking met onze designafdeling en een designbureau. Ook kijk ik naar het loyaliteitsprogramma, dat bestaat nu uit stickers plakken maar zijn er ook digitale mogelijkheden? Ik krijg de vrijheid en het vertrouwen om dat te onderzoeken en met voorstellen te komen.’

Wat vind je leuk aan je werk?
‘Dat het ergens over gaat. Neem transparantie. Onze Delicata chocoladeproducten waren de eerste met een UTZ-keurmerk voor eerlijke handel en duurzaamheid. Nu zijn we de eerste partij om deel te nemen aan het open inkoopplatform van Tony’s Chocolonely waarmee we naar nog meer transparantie in de cacaoketen streven. Transparantie zie je ook terug in de winkel, bijvoorbeeld in de Suikerwijzer: schapkaarten waarop direct zichtbaar is of een product geen, weinig, gemiddeld of veel suiker bevat.’

Wist je waar je aan begon toen je solliciteerde?
‘Niet echt. Ik merkte dat ik me ondanks de beschikbare informatie toch moeilijk kon voorstellen wat je precies doet in de functie waarop ik solliciteerde. Maar wellicht draagt dit interview hier aan bij.’

Word je voldoende begeleid?
‘Vind ik wel. Elke woensdag heb ik overleg met mijn manager. Zij wees mij erop dat ik niet moet vergeten om te leren. Voor je het weet ben je alleen bezig met het afstrepen van je takenlijst. Ze hielp me bij het opstellen van leerdoelen, bijvoorbeeld dat ik assertiever mag worden en overzichtelijker zou kunnen werken. Voor dat laatste hebben we One Note als hulpmiddel erbij gehaald. Om meer tijd te nemen voor vakverdieping en het doornemen van onderzoeken, zoek ik nu elke vrijdagochtend met een andere trainee een stille ruimte op.’

Albert Heijn is een heel groot bedrijf. Kan jij persoonlijk een zichtbaar verschil maken?
‘Alles hier is teamwork, maar ik kan wel degelijk zien wat mijn bijdrage is. Omdat we veel onderzoek doen en omdat we met onze media heel snel mensen bereiken, zie je meteen de effecten van wat je doet. Dus als ik een goede briefing maak waardoor het reclamebureau met een raak voorstel komt en de klant dat vervolgens oppikt, dan is dat ook mijn verdienste. En dat geeft je een kick!’

Stay tuned for more