Thies

Winkel

“Een team creëren dat elkaar helpt, dat is prachtig!”

“Mijn werk bij Albert Heijn begon als bijbaantje naast mijn studie Commerciële Economie, vijf jaar geleden. Ik zat achter de kassa, werd Medewerker Servicebalie, Teamleider Verkoopafhandeling en ben nu Teamleider Verkoopklaar. Zo werkte ik mijn hele studie lang zo’n 10 tot 20 uur per week bij Albert Heijn. Ik begon het steeds leuker te vinden en je wordt ook voortdurend gestimuleerd om een volgende stap te zetten. Dus ik ga blijven. Ik ben nu net afgestudeerd en word intern opgeleid tot Assistent Supermarktmanager. Mijn doel is mijn eigen winkel, ofwel Supermarktmanager worden.”

Ruimte voor ondernemen

“Ik ben heel ondernemend ingesteld en hier krijg je daar de ruimte voor. Natuurlijk binnen de heel verfijnde structuur van Albert Heijn. Zo hebben winkels hun eigen klantprofielen. Wij zitten in een chique buurt dus wij hebben een gril- en steakafdeling. Maar de acties zijn landelijk en als winkel bepaal zelf hoe je een bepaalde actie vormgeeft. In deze winkel geef je een actie met wijn veel aandacht. Bij mijn vorige winkel zouden we dat kleiner houden omdat daar vooral bier wordt gekocht.”

Betrokken medewerkers

“Een sfeer creëren waarin je samen iets neerzet, dat vind ik het leukst van dit werk. Bij mijn vorige winkel had ik als Teameider een jongen aangenomen waarover ik een heel goed gevoel had. Na drie maanden had ik een gesprek met hem over hoe hij het vond gaan en of hij op den duur geen Teamleider zou willen worden. Daar had hij zin in, waarna ik hem bij steeds meer zaken ging betrekken. Nu is hij Teamleider. Een ander voorbeeld is dat onze vulploegmedewerkers echt verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen pad. Dat is, zeg maar, hun eigen stukje winkel. Er is nu een jongen – van wie de werktijd er al opzit – nog steeds bezig, omdat hij pas weg wil als alles er perfect bij staat. Een collega zag dat en is hem nu aan het helpen. Dat vind ik geweldig!”

Mijn dagelijkse werkzaamheden

“Mijn dag begint om acht uur en dan maak ik alle lege kratten klaar voor verzending. Daarna doe ik een voorraadcontrole. Ik loop dan langs de schappen waarvan mijn handterminal heeft aangegeven dat daar iets aan de hand is. Dat kan de houdbaarheidsdatum betreffen, een niet kloppende voorraad, maar ook een artikel dat ineens niet meer wordt verkocht. In dat laatste geval kan daar bijvoorbeeld iets anders voor zijn neergezet waardoor de klant het niet meer ziet staan. Daarna komt de vrachtwagen met houdbare artikelen. Die ga ik met een medewerker uitsplitsen per pad zodat de vulploeg die van 11 tot 2 uur kan inruimen. Ik start met een praatje met de vulploeg over wat eerder niet goed ging en wie wat oppakt. Dan gaan zij vullen en ik tel ik wat er niet in het schap past. Eigenlijk zou alles precies moeten passen, tenzij de voorraad niet klopt of een product zo hard is gegaan dat het tussentijds al is aangevuld. Ook inventariseer ik lege schapruimte want die mag er ook niet zijn. Maar misschien was een artikel niet op voorraad in het distributiecentrum of is het op een verkeerde plek neergezet. In de volgende shift doet de tweede Teamleider Verkoopklaar hetzelfde, maar dan voor de verse producten.”

Een goed gevoel

“Klanten doen zelf hun boodschappen, maar op kritieke momenten kun je een verschil maken. Bijvoorbeeld al iets op is. Dan kun je op een alternatief wijzen of aanbieden het te bestellen. Door dat op een servicegerichte manier te doen kun je een teleurstelling ombuigen naar een goed gevoel. Het is dat gevoel waarmee je zorgt dat jouw winkel hun winkel wordt.”