Simone Holleman

Innovatiespecialist

“Ons motto is: ‘Start small, start now’. Klein starten met kleine risico’s. Niet te lang wachten, maar gewoon doen!”

Wie: Simone Holleman
Rol: Innovatie Specialist, ook wel Food Rebel

Food Rebel? Dat klinkt spannend, leg uit…

Ik ben Innovatie Specialist bij Albert Heijn en onderdeel van de Food Rebels. Een klein, compact team van vier collega’s die gepassioneerd zijn door ‘food’ en design. De Food Rebels is een onafhankelijke club die in het leven is geroepen om onze collega’s van Merchandising & Sourcing (M&S) uit te dagen en scherp te houden als het gaat om innovatie. M&S is verantwoordelijk voor het assortiment en inkoop van alle producten in de winkel. De Food Rebels zorgen ervoor dat de collega’s worden uitgedaagd om een stapje verder te gaan in innovatie.

Op welke manier?

Albert Heijn heeft ‘voorop in vernieuwing’ hoog in het vaandel. Die rol nemen we ook serieus. Bij Albert Heijn zijn we continu bezig om ons assortiment te verbeteren door bijvoorbeeld meer groente toe te voegen aan de maaltijden en door het gebruik van minder suiker. De Food Rebels hebben een sterke blik naar buiten en zorgen ervoor dat ‘buiten’ ook binnen de organisatie komt: food start-ups scouten, nieuwe concepten creëren en ermee te experimenteren. Onze uitdaging ligt in het vertalen en concreet maken van concepten en deze zo snel mogelijk op de winkelvloer brengen. We geloven in de aanpak van veel experimenteren en testen om op die manier klant feedback te krijgen over de concepten, dat doen we in AH winkels. Ons motto is dan ook ‘Start small, start now’. Het zal heus een keer niet meteen lukken, maar dat is niet erg. Klein starten met kleine risico’s. Niet te lang wachten, maar gewoon doen!

Heb je hier voorbeelden van?

Een greep uit onze projecten: de Product Pitch is een initiatief voor startende ondernemers om met hun innovatieve product een plek in het schap te winnen. Op ons hoofdkantoor hebben we een markt gehouden, zodat collega’s konden kennismaken met de start-ups en hun producten. Ook zijn we met de finalisten ‘on tour’ gegaan met een busje langs verschillende Albert Heijn supermarkten om klanten de producten te laten proeven. Daarnaast experimenteren we ook met oesterzwammen kweken op koffiedik.

Wat is jouw rol?  

Ik hou me uiteraard bezig met alle projecten eerder genoemd. Maar breder vertaal ik foodtrends naar concepten voor Albert Heijn om zo meer innovatie in de organisatie van de grond te krijgen.  Altijd met het thema in het achterhoofd: duurzaam en gezond consumeren voor de klant. Verder vind ik het allerleukst om bij collega’s creativiteit te stimuleren door het faciliteren van brainstormsessies om hun op een andere manier te laten nadenken.

Waar ben je trots op?

Ik ben het meest trots op de samenwerking en de snelheid van ons team. Zo hebben wij met elkaar het  ‘het start up schap’ ontwikkeld en getest in Albert Heijn Gelderlandplein in Amsterdam. Beginnende ondernemers mochten een week lang hun innovatieve product presenteren, laten proeven en verkopen aan klanten. Een mooie manier om klanten te verrassen met innovatieve producten en jonge bedrijven een boost te geven.  

Wat is de stip op de horizon voor de Rebels?

De wereld verandert snel. Wij geloven dat onaangepastheid en de blik naar buiten zorgt voor vooruitgang. Een cultuur creëren binnen Albert Heijn waarin veel en snel geëxperimenteerd wordt op de winkelvloer en zo echt verbinding wordt gemaakt met onze klanten. Op die manier blijven we relevant voor onze klanten en kunnen we hen blijven verrassen.

En voor jou persoonlijk?

Bijdragen aan een voedselsysteem dat goed genoeg is voor de 21ste eeuw heb ik sinds mijn studie belangrijk gevonden. Dit idealistische gedachtegoed wil ik graag in de praktijk brengen.  Supermarkten hebben hierin een belangrijke rol. Ik wil Albert Heijn hier graag voor klaarstomen. Als die missie klaar is heb ik vast nog genoeg inspiratie om een eigen bedrijf te starten, uiteraard iets met eten & drinken !