Sandra Polomski

Hoofdkantoor

Sandra Polomski (26), Trainee Marketing – ‘Je ziet meteen het resultaat van je werk’

 

Wist je altijd al dat je iets met food, marketing of retail wilde?
‘Nee, pas tijdens mijn Master in Business Administration ontdekte hoe leuk de retailsector is. Ik deed de richting Entrepreneurship & Innovation, daarbij kregen we boeiende presentaties, onder andere van Albert Heijn. Dat leerde me hoezeer deze branche openstaat voor innovatie. Albert Heijn liet zien hoe ze door de uitbreiding van AH to Go naar tankstations automobilisten gezonder eten wilden aanbieden. Hierdoor besefte ik de impact die je werk kan hebben op de samenleving: je maakt iets mogelijk dat er eerder niet was.’

Dat kan op meer plaatsen. Waarom bij Albert Heijn?
‘Ik keek bij diverse bedrijven in de keuken maar nergens was de sfeer zo warm als hier: iedereen was meteen aardig en geïnteresseerd. En dat ervaar ik nog steeds zo.’

Wat doe je?
‘Ik werk bij Marketing in het Brand Creation Team en focus mij onder andere op de eigen merken van Albert Heijn. Wij bewaken dat de waarden en uitstraling van die merken in elke verpakking, actie of reclame-uiting correct worden doorgevoerd. Bij Perla bleek dat de consument de producten niet voldoende herkent in het schap, dus ik mag me bezighouden met een briefing voor het redesign in samenwerking met onze designafdeling en een designbureau. Ook kijk ik naar het loyaliteitsprogramma, dat bestaat nu uit stickers plakken maar zijn er ook digitale mogelijkheden? Ik krijg de vrijheid en het vertrouwen om dat te onderzoeken en met voorstellen te komen.’

Wat vind je leuk aan je werk?
‘Dat het ergens over gaat. Neem transparantie. Onze Delicata chocoladeproducten waren de eerste met een UTZ-keurmerk voor eerlijke handel en duurzaamheid. Nu zijn we de eerste partij om deel te nemen aan het open inkoopplatform van Tony’s Chocolonely waarmee we naar nog meer transparantie in de cacaoketen streven. Transparantie zie je ook terug in de winkel, bijvoorbeeld in de Suikerwijzer: schapkaarten waarop direct zichtbaar is of een product geen, weinig, gemiddeld of veel suiker bevat.’

Wist je waar je aan begon toen je solliciteerde?
‘Niet echt. Ik merkte dat ik me ondanks de beschikbare informatie toch moeilijk kon voorstellen wat je precies doet in de functie waarop ik solliciteerde. Maar wellicht draagt dit interview hier aan bij.’

Word je voldoende begeleid?
‘Vind ik wel. Elke woensdag heb ik overleg met mijn manager. Zij wees mij erop dat ik niet moet vergeten om te leren. Voor je het weet ben je alleen bezig met het afstrepen van je takenlijst. Ze hielp me bij het opstellen van leerdoelen, bijvoorbeeld dat ik assertiever mag worden en overzichtelijker zou kunnen werken. Voor dat laatste hebben we One Note als hulpmiddel erbij gehaald. Om meer tijd te nemen voor vakverdieping en het doornemen van onderzoeken, zoek ik nu elke vrijdagochtend met een andere trainee een stille ruimte op.’

Albert Heijn is een heel groot bedrijf. Kan jij persoonlijk een zichtbaar verschil maken?
‘Alles hier is teamwork, maar ik kan wel degelijk zien wat mijn bijdrage is. Omdat we veel onderzoek doen en omdat we met onze media heel snel mensen bereiken, zie je meteen de effecten van wat je doet. Dus als ik een goede briefing maak waardoor het reclamebureau met een raak voorstel komt en de klant dat vervolgens oppikt, dan is dat ook mijn verdienste. En dat geeft je een kick!’