Quinten

Winkel

“Een volle winkel en iedereen een glimlach”

“Ik begon op mijn zeventiende als parttime Vakkenvuller. Na de middelbare school wist ik niet goed wat ik wilde dus ik vroeg of ik meer kon werken. Bij Albert Heijn zagen ze wel wat in me en ze boden me aan om mbo Detailhandel niveau 3 en later niveau 4 Filiaalbeheerder te doen waarbij je 32 uur per week werkt. Ik werd Teamleider en vond het werken en leidinggeven in de winkel zo leuk dat ik besloot mijn pijlen te richten op de baan van Supermarktmanager. Ik mocht van Albert Heijn de hbo-duaal opleiding Small Business en Retail Management doen, wat me een gevoel gaf van erkenning en waardering. In het vierde jaar van mijn hbo-opleiding werd ik benoemd tot Assistent Supermarktmanager. Dat ben ik nu een jaar.”

Targets halen

“In deze functie assisteer ik de Supermarktmanager. Samen zijn we eindverantwoordelijk voor een winkel met een paar miljoen omzet en zo’n 150 medewerkers. Je controleert dagelijks de voortgang van de resultaten en doelen van de winkel en je stuurt waar nodig bij. Hoe verkoop ik meer? Hoe maak ik van klanten fans? Hoe zorg ik voor betrokken medewerkers? Hoe voorkom ik derving doordat artikelen over datum gaan, beschadigen of gestolen worden? De Supermarktmanager en ik bepalen het beleid van de winkel en stellen doelen. Deze doelen werken we uit per afdeling. Zo heeft iedere afdeling haar eigen doelstellingen.”

Kijken en luisteren

“Ik begin mijn dag om 9 uur met een praatje met de medewerkers op de winkelvloer. Daarna ga ik achter de computer zitten en beoordeel de resultaten van de dag ervoor, dus de omzet, derving en kosten en neem waar nodig actie. Zie ik bijvoorbeeld teveel derving dan ga ik uitzoeken hoe dat komt. Vervolgens controleer ik of de gewerkte uren van de dag ervoor goed in het systeem staan. Misschien is er wel langer gewerkt, dan moet ik zorgen dat dit ook wordt uitbetaald, maar ook onderzoeken waarom het nodig was. Om 10 uur maak ik een rondje door de winkel met een tablet voor Iedere Dag Beter. Dat is een checklist die je elke dag vanuit de organisatie op je tablet binnenkrijgt en die vragen stelt over uiteenlopende zaken. Bijvoorbeeld: is het actiebord al opgehangen? Of: klopt je voorraad van dit artikel? Zijn de winkelmandjes schoon? Elke dag zijn de vragen anders en ik bespreek de uitkomsten met de medewerkers zodat we de winkel iedere dag weer verbeteren. Verder vragen zowel de Supermarktmanager als ik elke dag twee klanten naar hun mening over de winkel.”

Meer verkopen door een andere opstelling

“De afdelingen Delicatessen, Kaas en Brood worden aangestuurd door de Assistent Supermarktmanager en Supermarktmanager. Ook daar ga ik kijken wat er voor verbetering vatbaar is. Ik controleer de verkoopkracht van deze afdelingen en zorg voor de personeelsplanning. Een andere taak is het commercieel overleg met een aantal medewerkers. Stel, de roerbakmix is in de bonus, dan zorgen wij dat de kip en rijst in de buurt komen te staan. Is shoarma in de aanbieding dan plaatsen we de pitabroodjes erbij. Zo maak je het de klant makkelijk en verkoop je meer.”

Jij maakt de sfeer

“Ik denk dat je als Assistent Supermarktmanager heel belangrijk bent voor de werksfeer. Is de sfeer goed, dan voel je dat in de winkel. Dus als een medewerkers jarig is of geslaagd, dan besteden we daar aandacht aan. Is de vrouw van een collega ziek, dan geven we een bloemetje of fruitmand mee. Je mensen maken de winkel en jij maakt voor een deel je mensen. Door ze te coachen en vertrouwen te geven. Ik vraag vaak naar het waarom van hun keuzes. Of ik loop met een Teamleider door de winkel en vraag: wat zie je? Hun feedback kan heel waardevol zijn dus daar sta ik altijd voor open. En zij doen dat op hun buurt weer met hun medewerkers.”

Goed gevoel

“Ik ben tevreden als de winkel er vol bij staat, en de klanten en medewerkers blij rondlopen. Verder krijg ik een goed gevoel van bijvoorbeeld het feit dat we de Voedselbank steunen en een werkplek bieden aan Wajongers, jongeren met een beperking. Mijn vorige winkel steunde een school met voedingsmiddelen. Als tegenprestatie kwamen de allochtone ouders van de schoolkinderen voor ons tolken. Hierdoor konden we ook niet Nederlands sprekende klanten naar hun mening over onze winkel vragen.”