Iris

Winkel

“Klanten voelen zich echt deel van de winkel”

“Twee jaar geleden begon ik bij Albert Heijn als Caissière. Toen er na een jaar een functie vrijkwam als verkoper op de broodafdeling dacht ik: laat ik dat eens proberen. Ik was benieuwd wat er allemaal bij kwam kijken. Want je verkoopt en snijdt niet alleen, maar je bakt ook. En dat doe je op eigen initiatief dus je bent voortdurend aan het inschatten hoeveel je nodig hebt. Er moet genoeg zijn, maar je wilt je brood ook zo vers mogelijk aanbieden. Verder heb je zorg voor de kaas, de delicatessen en het gebak. Die koeltafels moet je ook bijvullen, op data controleren en wanneer nodig afprijzen. Het leuke aan deze functie is dat je heel zelfstandig werkt. Als ik eerst delicatessen wil doen, dan doe ik dat.”

Je bouwt een band op

“Ik denk dat een kwart van mijn werk bestaat uit klantcontact. Dan snijd je brood voor klanten of je vertelt ze waar iets ligt. Maar je bent ook belangrijk voor de sfeer. Als je klanten het gevoel geeft dat ze welkom zijn, dan krijg je ook positieve reacties terug. Met veel vaste klanten bouw je een band op. Zij voelen zich deel van de winkel en vertellen je van alles. Ik denk dat de goede sfeer tussen de collega’s in deze winkel hier ook aan bijdraagt. Dat voelen klanten denk ik.”

Je kunt hier nog heel lang groeien

“Dit werk is een bijbaantje naast mijn hbo-studie Multimedia Design. Dat is prima te combineren. Als je tijdelijk meer of minder wilt werken, dan kan dat. Voor nu is dit mijn ideale functie, maar als er een mogelijkheid komt om Teamleider te worden, dan zou ik die kans aangrijpen. Als je leidinggevende ziet dat je potentie hebt voor meer, dan laten ze je dat weten. Daarnaast moet je ook zelf duidelijk zijn in wat je wilt. Dan kun je hier nog heel lang doorgroeien.”