Hacer

Winkel

“Je ziet meteen resultaat”

“Ik begon zes jaar geleden bij de broodafdeling van Albert Heijn. Daar zag de Assistent Supermarktmanager dat ik veel uit mijzelf aan het opruimen was, waarop ze vroeg of ik Kwaliteitsmedewerker wilde worden. Dat leek me eigenlijk perfect bij me passen want ik hou van schoon en van discipline. Als ik nu door de winkel loop, stel ik me voor dat ik de klant ben. Wat zie ik? Waar is het vuil? Wat kan netter? Ik vraag klanten ook vaak wat zij vinden. In mijn vorige winkel heeft dat echt een enorm verschil gemaakt. Dat was in een buurt met hoogopgeleide, zeer kritische klanten. Ik hoorde bijvoorbeeld dat zij zich ergerden aan het zwerfvuil buiten. Dat besprak ik met mijn collega’s en toen zijn we met z’n allen buiten gaan opruimen. Van alle kanten kregen we complimenten! Als ik hoorde dat de mandjes soms vies waren of dat het bij de kassa’s een rommeltje was, dan deden we daar meteen iets mee. Met als gevolg dat we enorm stegen in de cijfers die we kregen voor een schone winkel. Dat onderzoekt Albert Heijn met een ‘mystery guest’ die af en toe langskomt.”

Met iedereen contact

“Als Kwaliteitsmedewerker ben je je eigen baas. Ik werk alleen, maar praat met iedereen. Ik doe mijn rondje en wijs de medewerkers van alle afdelingen op vuile plekken. Vaak maak ik de eerste keer schoon of we doen het samen, maar daarna is het aan de medewerkers om het bij te houden. Als ze het niet redden, spring ik natuurlijk in. Laatst zag ik bij de kassa dat daar stickers niet helemaal goed waren verwijderd. Dan vertel ik hoe ze de resten eraf krijgen. Ze kunnen mijn kritische blik hebben, omdat ze weten dat ik zelf ook hard werk om alles zo schoon mogelijk te houden. En ik geef ook complimenten als ik zie dat het ergens mooi schoon is. Zelf krijg ik ook veel waardering van klanten. Daar word ik echt blij van.”

Je doet wat nodig is

“Ik werk van 7.00 tot 11.00 uur dus ik begin voordat de winkel opengaat. Dan kan ik goed bij de ingang schoonmaken zonder in de weg te lopen. Daarna controleer ik de temperatuur van de koeltafels. Ik hou ook in de gaten of de gekoelde en diepvriesproducten na binnenkomst wel op tijd in de koeling worden gezet. Dan waarschuw ik de vulploeg en anders rijd ik de rolcontainers zelf in de koeling in ons magazijn. Ik controleer ook of de nooduitgangen vrij zijn. Naast je vaste lijst van zaken die moeten gebeuren, kijk je zelf naar wat nodig is. Omdat ik dit al zes jaar doe, zie ik natuurlijk veel meer dan toen ik begon. Ik heb me hierin echt ontwikkeld, maar dit werk moet ook wel in je aard zitten. Ik heb op kantoor gewerkt, maar dat is niks voor mij. Hier zie je meteen het resultaat van wat je doet.”