Boris

Winkel

“Albert Heijn investeert in je. Ook al is het je bijbaan.”

“Ik begon vierenhalf jaar geleden bij Albert Heijn als vakkenvuller. Ik was 15 en wilde een zakcentje verdienen. Ik had het naar mijn zin maar wilde op een gegeven moment meer. Ik was ook door de Teamleider aangemerkt als ‘talent’. Dat doen ze bij Albert Heijn met medewerkers waar ze doorgroeimogelijkheden in zien. Je krijgt er dan extra taken bij die je voorbereiden op een toekomstige rol als Teamleider. Als je dat zelf ziet zitten natuurlijk, want niets moet. Ik wilde dat wel. Na een tijdje werd ik gevraagd voor de kassa. Daar moest ik even over nadenken, want achter de kassa is wel echt een ander vak. Ik besloot het toch te doen en groeide al snel door van Caissière A naar Caissière B.”

Als Caissière B ondersteun je Caissières A

“Als Caissière B weet, kun en mag je meer dan als Caissière A. Je moet hiervoor ook een aantal extra leermodules halen. Sommige kun je thuis op de computer doen, maar de meeste doe je in de winkel. Misschien goed om ook even te zeggen dat je bij Albert Heijn, nog voor je maar een product mag aanraken, al bepaalde leermodules hebt gevolgd. Dat geldt voor elke functie. Als Caissière B houdt je overzicht over het hele kassapark. Verloopt de doorstroming naar wens of moeten er extra Caissières worden ingezet? Alleen een Caissière B kan aangeslagen producten annuleren, bijvoorbeeld als een klant zijn portemonnee is vergeten. Ook kun je als Caissière B het vergeten wachtwoord van de andere Caissières naar boven halen. Je hebt dus een ondersteunende rol naar de Caissières.”

Het gezicht van Albert Heijn

“Mijn dag begint met het aanvullen van de serviceartikelen. De servicebalie is min of meer mijn vaste werkplek. Daar kunnen klanten terecht voor wat ingewikkelder vragen. Stel, iemand komt terug met een beschadigd product. Dan geef jij hem zijn geld terug, maar ook gratis hetzelfde of een vervangend product. Zo kun je van een teleurgestelde klant een fan maken! Daarnaast spring ik soms in achter de kassa, als het druk is.”

Waardevolle werkervaring

“Ook als Caissière B ben ik aangemerkt als ‘talent’ en word ik opgeleid tot Teamleider Verkoopafhandeling. Albert Heijn investeert dus in me terwijl ze weten dat ik – na afronding van mijn hbo-opleiding Process & Food Technology – een baan in dat vak zal zoeken. Maar die doorstroming vinden ze prima en intussen kan ik mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten door mijn werkervaring hier. Want Albert Heijn is echt een goede leerschool. Naast de leermodules helpen ook de Supermarktmanager en de Teamleiders me bij mijn ontwikkeling op professioneel en persoonlijk vlak. Zo leer ik veel over mezelf. Hoe sta ik tegenover een groep? Wat is mijn lichaamstaal? Geef ik mijn instructies wel kort en bondig genoeg? Dat zijn inzichten waar ik blijvend mijn voordeel mee zal doen.”