Benigna

Distributie

“Alles wat je doet heeft direct effect op de klant”

“Vanaf het voorjaar van 2011 tot eind 2013 werkte ik als vakkenvuller in een winkel van Albert Heijn. Ik was daar begonnen nadat ik met mijn studie was gestopt. Toen ik in de winkel voorraadbeheer ging doen, werd ik nieuwsgierig naar het proces dat zich afspeelde voordat de producten de winkel bereiken. Dit wekte mijn interesse in logistiek waarna ik startte met de studie Logistics Engineering aan de Hogeschool Rotterdam. Na een jaar kreeg ik behoefte aan praktijkervaring en ontdekte ik dat Albert Heijn in Pijnacker een Distributiecentrum heeft staan. Ik solliciteerde op de functie van magazijnmedewerker en werd direct aangenomen.”

Je wilt niet dat de klant mis grijpt

“Werken bij Albert Heijn heeft mij naar de juiste studie geleid en geeft mijn studie een extra impuls doordat ik nu ook de praktijk meemaak. Ik heb ook meteen een visueel beeld bij de projecten die we op school doen. Natuurlijk werkt ieder bedrijf weer anders maar de leidinggevende capaciteiten die dit vraagt, die zal je overal nodig hebben. Daarbij loopt Albert Heijn voorop in logistiek. Deze baan staat dus ook goed op mijn cv. Er zijn heel uiteenlopende sectoren waarin je met logistiek aan de slag kunt, maar hier heeft alles wat je doet direct effect op de eindklant. Als voormalig vakkenvuller weet ik hoe vervelend het is om een klant te moeten teleurstellen. Dat besef wil ik aan mijn teamleden overdragen. Maken wij een fout, dan grijpt de klant mis. En dat wil je niet.”

Steeds weer iets anders

“Ik vond het van begin af aan leuk werk, want je bent lekker bezig, ook fysiek. Na een tijdje kon ik alles wat ik doen moest en wilde ik meer. Mijn teamleader had dit in de gaten en zorgde dat ik werd opgeleid tot reachtruckchauffeur. Op het moment dat ik dat onder de knie had, kreeg ik weer zin in een volgende stap. In die periode ging mijn Teamleader weg en ik solliciteerde op zijn baan, want werken met mensen en het bouwen van een team vind ik het leukst. Zo werd ik anderhalf jaar na mijn start Teamleader Houdbaar.”

Resultaten en aandachtspunten bespreken

“Ik werk op zaterdagen. Vaak kom ik een half uur voor mijn shift en maak ik eerst een rondje om te zien of er zaken zijn die me opvallen. Ik haal etensbonnen voor mijn teamleden en mezelf voor het avondeten in de kantine. Dan pak ik de opkomstlijst en ga na of iedereen er is. Het gaat in totaal om zo’n 50 mensen waarvan er 15 onder mij vallen. Dat geef ik door aan de cockpit. Dat is een kantoortje midden in het Distributiecentrum waar vanuit het hele proces wordt aangestuurd. Als er medewerkers ziek zijn, geef ik aan hoe we de beschikbare mensen het beste kunnen indelen. Om 15.00 uur schakel ik mijn telefoon door zodat alle meldingen betreffende het proces dat mijn team aangaat op mijn telefoon binnenkomen. Bijvoorbeeld, een vrachtwagen die aan het laden is, mist een rolcontainer. Daar ga ik dan achteraan. Om 16.00 uur is er de briefing met de Shiftleader, de Teamleader Vers en de Teamleader Houdbaar. Dan bespreken we de weekresultaten en wat die avond extra aandacht zal vragen. Zo’n aandachtspunt is bijvoorbeeld het schoonmaken van de breukkarren. Dat zijn trucks die worden ingezet voor het opruimen na een breukschade.”

Medewerkers motiveren en corrigeren

“Om 19.00 uur ga ik de middelen tellen. Middelen zijn lege rolcontainers, lege glasbakken en lege fusten. Hierdoor weet men hoeveel middelen er de volgende dag uit het Retourencentrum moeten worden besteld. Tussendoor kijk ik hoe het gaat met mijn orderpickers, reachtruckers en laders. Ik spreek ik hen aan op hun gedrag, zowel met complimenten als met aanwijzingen. Ook pols ik of ze aan nieuwe taken toe zijn. Ik heb een medewerker die steeds met verbeterpunten komt. Dat is iemand waarvan je wilt dat hij het hier naar zijn zin blijft houden. Dan bekijk ik met hem zijn doorgroeimogelijkheden. Zo blijft het werk interessant voor hem, maar voor ons proces is het ook van belang dat medewerkers voor meer taken inzetbaar zijn. Om 23.00 uur controleer ik of iedereen op de juiste taken heeft geklokt en accordeer ik alle uren zodat iedereen betaald krijgt.”