Alex

Winkel

“De hele dag op een bureaustoel zitten is niets voor mij”

“Ik begon op mijn zestiende bij Albert Heijn als vakkenvuller. Ik ben nu 33 en al drie jaar Supermarktmanager. Dat is nooit een vooropgezet plan geweest, maar ik vond het werken met mensen leuk en groeide door naar Teamleider. Intussen begon ik de hbo-opleiding Economie en Recht, maar bleef werken op zaterdagen. Tijdens een stage bij een bank ontdekte ik dat een hele dag op een bureaustoel zitten niets voor mij is. Ik nam een tussenjaar waarin ik fulltime bij Albert Heijn ging werken. Het idee was om daarna weer volop te gaan studeren. Maar toen ik de kans kreeg om de stap te maken naar Assistent Supermarktmanager, vond ik dat zo leuk dat ik bleef.”

Nog steeds volop ontwikkelmogelijkheden

“Ik ben nu dus Supermarktmanager maar dan nóg zijn er talloze kansen om je verder te ontwikkelen. Je kunt grotere winkels gaan managen of andere winkels binnen Ahold en er zijn nog allerlei interessante functies buiten de winkel.”

Verantwoordelijk voor kosten en baten

“Als Supermarktmanager ben je verantwoordelijk voor het resultaat van de winkel. Je hebt targets te halen en je krijgt een budget voor personeel, voor afprijzingen (van artikelen die bijna over tijd zijn), voor vernietiging (van artikelen die over tijd zijn), voor voorraadverschil, voor acties en nog meer zaken. Mijn blik is op de lange termijn gericht, de Assistent Supermarktmanager kijkt naar de middellange termijn en de teamleider houdt de korte termijn in de gaten. Elke dag krijg je inzicht in hoe je het doet en voorafgaand aan elke week maken we een overzicht dat we samen bespreken. De Teamleiders plannen personeel in, leveren dat bij mij in en ik kijk of het past in het budget. Jonge mensen zijn voordeliger, maar de wat ouderen hebben meer ervaring: je zoekt naar een balans.”

Iedere Dag beter

“Als ik in de ochtend start, begin ik mijn dag met het maken van een praatje met al mijn medewerkers, hoe het me ze is en of er bijzonderheden zijn. Dan ga ik op kantoor de administratie van de vorige dag doen. Daarna ga ik de IDB-monitor lopen. IDB staat voor Iedere Dag beter. Dat zijn vragen die je vanuit het hoofdkantoor binnenkrijgt op een tablet. Die aandachtspunten helpen je een beeld te geven van hoe je winkel ervoor staat. Opvallende zaken en verbeterpunten bespreek je met de medewerkers. Dat kan ook betekenen dat je complimenten uitdeelt.”

Een menselijke en procesmatige kant

“De voornaamste eigenschap van een Supermarktmanager is dat je goed met mensen kunt omgaan. Want je moet zowel een team opbouwen als een herkenbaar aanspreekpunt zijn voor de klanten. Daarnaast moet je over financieel inzicht beschikken en de processen kunnen beheersen. Je stuurt op kostenbeheersing maar natuurlijk ook op omzet. Je bent dus voortdurend creatief op zoek naar manieren om extra verkoop te genereren. In een wekelijks overleg bepalen we met welke producten we extra gaan uitpakken. Dan bestellen we meer dan de standaard voorraad en zorgen we voor een opvallende presentatie. Er komen hier veel studenten, dus als er een landelijke promoties is met bier dan pakken wij daar extra groot mee uit en zetten er bijvoorbeeld ook een tafel met chips en borrelnootjes bij.”

Successen vieren en wedstrijden winnen

“Als een zelfbedachte actie een succes wordt, is niets leuker dan om dit met iedereen te vieren. Albert Heijn organiseert ook verkoopwedstrijden bijvoorbeeld met hamburgers, aubergines en groente & fruit. Nadat we de hamburgerwedstrijd hadden gewonnen, was het personeel zo gespitst op het winnen van alle volgende wedstrijden dat we die ook stuk voor stuk wonnen. Er is ook steeds een prijs. Zo kregen twee van onze groente- & fruitmedewerkers een reisje naar Spanje waarbij ze op bezoek gingen bij de teler van onze sinaasappels.”

Verantwoordelijkheid nemen voor de buurt

“Als winkel heb je ook een functie voor de buurt. Ik zit in het bestuur van de ondernemersvereniging. Samen zetten we ons in voor een buurt die schoon, heel en veilig is. Ik heb net een veiligheidsrondje gelopen met de wijkagent waarbij we zaken hebben aangegeven die beter moeten. Dan stellen we bijvoorbeeld vast dat er fietswrakken achterblijven en dat de nieuwe parkeergarage nog te weinig wordt gebruikt waardoor deze ongewenste activiteiten aantrekt. Wij willen dus niet alleen dat onze winkel prettig is voor de klanten maar ook dat de buurt prettig is voor de buurtbewoners.”