Aldo

Hoofdkantoor

“Ik besef dat ik op een hele unieke plek zit.”
In maart 2017 ben ik gestart als Management Trainee bij Albert Heijn op de afdeling Formule. Ik zorg ervoor dat we vernieuwende ideeën testen in één of twee winkels, zodat we direct weten wat onze klanten en medewerkers ervan vinden. Denk bijvoorbeeld aan schepsnacks (stel je eigen bittergarnituur samen), ontbijtgranentaps (kies je ideale ontbijt) en een nieuwe schaptechniek die vullen nog sneller maakt. Kortom, ik mag me bezig houden met de nieuwste snufjes.

De ideeën komen uit alle hoeken van het bedrijf: van andere afdelingen op het hoofdkantoor, vanuit winkels en vanuit Formule. Zodra de directie goedkeuring geeft op te testen ideeën, breng ik de relevante collega’s samen. Met elkaar bepalen we wat minimaal nodig is om het idee zuiver te testen in de winkel. De gedachtegang is: houd het zo klein mogelijk, bepaal van tevoren de criteria van succes en meet na afloop het resultaat. Is het niet succesvol? Dan hebben we dat in ieder geval geleerd en kostte het ons geen kapitalen. Is het wel een succes? Dan testen we het idee in meer winkels om te zien of het dan nog steeds succesvol is en om te bepalen hoeveel van onze 900 winkels in aanmerking komen voor deze vernieuwing.

“Mezelf leren kennen en verbeteren geeft me veel energie.”
Bij Formule krijg ik veel vrijheid in mijn werk. Tegelijkertijd verwacht mijn manager dat ik hard werk om alle doelen te behalen en uit mezelf zeg wat ik lastig vind. Dat laatste vond ik in het begin best spannend om toe te geven (“Zou dat wel oké zijn…?”), maar ik merkte meteen dat er dan concrete hulp komt. Ik voel me daardoor erg welkom en gesteund in m’n groei.

Het traineeship voedt m’n gretigheid om mezelf te ontwikkelen en om – als het even kan – de hoge verwachtingen van mij als trainee te overtreffen. De trainingen die we als traineegroep krijgen, helpen me hierbij, omdat ze me bewust maken van mezelf en hoe ik over kan komen op anderen. Er was bijvoorbeeld een training over ‘management drives’: wat geeft je van nature energie en wat juist niet. Ik merk dat ik sindsdien prettiger samenwerk, doordat ik meer inzicht heb in wat ik nodig heb en ik gerichter kan vragen wat de ander fijn vindt.

“Feedback vragen is hier heel normaal.”
Albert Heijn ervaar ik als een fijne omgeving om mezelf te verbeteren. Iedereen waarmee ik samenwerk, vindt het heel normaal als ik om feedback vraag op mijn rol. Ik merk dat het in de cultuur zit om daar open over te praten want collega’s geven doordachte, opbouwende tips.

Daarnaast ben ik enorm nieuwsgierig ingesteld, dat is ook iets waarvoor de mensen hier openstaan. Onlangs had een directe collega het bijvoorbeeld over de afdeling ‘location intelligence’. Ik vroeg haar om een naam van iemand die daar werkt en nodigde hem uit om eens onder het genot van een kop koffie te vertellen over zijn expertise. Ik merk dat ik de afgelopen maanden veel heb gezien van de organisatie, zowel door mijn functie als door zulke spontane momenten.

“Op naar het tweede jaar!”
Vanaf maart 2018 werk ik een jaar in één van onze winkels. Daar kijk ik ontzettend naar uit; hoe vaak komt het voor dat een bedrijf je de kans geeft om een jaar lang managementervaring op te bouwen? Ik vind het een spannend vooruitzicht, omdat ik voorspel dat ik een paar keer flink af zal gaan. Al ben ik voornamelijk enthousiast, want dat zijn juist de momenten waarop ik het meeste leer. Ik heb er zin in!

Wil je meer weten over Hét Retail Management Traineeship? Ga dan naar werk.ah.nl/traineeship.