Aileen

Hoofdkantoor

Dag 1
Oh, wat vond ik het spannend om in maart 2017 aan de slag te gaan als Management Trainee bij Albert Heijn. Ik woonde net twee jaar in Nederland, had mijn studie Communicatiewetenschappen een half jaar eerder afgerond en was in de tussentijd, als typisch lid van de generatie Y (zoals alle “generatie experts” dat zeggen), nog op reis gegaan. Maar nu wilde ik toch wel echt beginnen aan het werkleven. Voor mij stond vast dat ik voor een bedrijf wilde werken dat midden in de maatschappij staat, met merken die ik persoonlijk ook kan waarderen en goedkeuren. Gezien mijn liefde voor eten was de keuze al snel gemaakt. Na de transparante en originele sollicitatieprocedure succesvol te hebben doorlopen, was ik er helemaal klaar voor. Na ´s ochtends de mooiste outfit uit mijn kast te hebben aangetrokken, werd ik op dag 1 ontvangen met een grote bos bloemen als welkomstcadeau.

Aan de slag bij AMMG
De Albert Heijn Marketing en Media Group (AMMG) biedt A-merken ruimte aan waarin zij hun marketingboodschappen mogen plaatsen. Dat kan winkelcommunicatie zijn, bijvoorbeeld een vloersticker, maar ook banners op ah.nl in de wekelijkse nieuwsbrief, of loyalty mailings. Dit is maar een kleine greep uit de middelen die wij aanbieden. Je kunt je voorstellen dat ik mijn eerste dagen vooral doorbracht met het leren kennen van collega’s, begrijpen wat verschillende afdelingen doen en wat ik hierin kan betekenen. Een niet te onderschatten uitdaging was proberen de weg te vinden in het enorme hoofdkantoor. Ik kreeg de rol van projectmanager met als specialisme online middelen. Maar wat deze woorden uiteindelijk zouden betekenen had ik op de eerste dag nog niet helemaal door.

Na 292 dagen
Inmiddels zie ik mijn rol als een spin in het web van leveranciers en Albert Heijn. Bij leveranciers haal ik wensen op en kijk ik hoe wij die met onze middelen kunnen realiseren. Hierbij is veel contact met interne afdelingen, maar ook met externe bureaus die bijvoorbeeld ons materiaal produceren. Regelmatig schakel ik met ontwerpbureaus die campagnes voor ons uitwerken, waarbij wij in één boodschap meerdere merken in de spotlights zetten. Zo was ik onder andere verantwoordelijk voor de “Uitgelicht campagne”, waarbij wij een Allerhande insert met coupons hebben ontwikkeld voor een aantal kleinere, bijzondere merken, die daardoor meer aandacht hebben gekregen.

Ik werk in een dynamische omgeving waarin je klantgericht moet zijn zonder zaken te beloven die je niet waar kunt maken. Daardoor heb ik al ontzettend veel geleerd: prioriteiten stellen en die ook communiceren, grenzen aangeven richting leveranciers en interne stakeholders en je tijd efficiënt indelen. Echter zonder tijd te besparen aan menselijk contact, want vooral face-to-face kun je de ander echt begrijpen en uiteindelijk een gezamenlijke oplossing vinden.

Aan het einde van de dag is het superleuk om door de winkel te lopen, bij het doen van je eigen dagelijkse boodschappen, en de campagnes te zien die je vanaf het begin hebt begeleid of om een banner te zien op ah.nl die je zelf hebt ingeboekt.

Het is echt een groot cadeau om al deze ervaringen te kunnen delen met je traineegroep. Tijdens de talrijke trainingen leer je niet alleen je traineegenootjes goed kennen, maar ook jezelf. Ik ben mezelf namelijk soms weer helemaal opnieuw tegengekomen. Na bijna tien maanden Traineeship kijk ik terug op een leerrijke tijd met ontzettend lieve, behulpzame collega’s en bijzondere traineegenootjes die allemaal een steentje bij hebben gedragen aan mijn ontwikkeling. Zoals (blijkbaar ook typerend voor onze generatie) kijk ik alweer uit naar de volgende uitdaging: het winkeljaar. Gelukkig mag ik nu nog even genieten van het werk bij AMMG.

 

Wil je meer weten over Hét Retail Management Traineeship? Ga dan naar werk.ah.nl/traineeship.